Salon seat – poduszki powietrzne to wyposażenie samochodu, o którym nie myślimy. Tymczasem nasze życie może zależeć od ich właściwych działań

Salon seat przedstawia najważniejsze aspekty jakim są poduszki powietrzne

Historia samochodowej poduszki powietrznej sięga lat 50. XX wieku, kiedy były technik inżynierii przemysłowej John W. Hetrick opatentował zespół poduszki powietrznej do samochodu. Co ciekawe, John został zainspirowany wypadkiem drogowym, którego doświadczył wcześniej. W Niemczech, prawie w tym samym czasie, wynalazca Walter Linderer patentuje podobny system. Idea działania opatentowanych urządzeń była podobna do dzisiejszej. W przypadku zetknięcia się pojazdu z przeszkodą, sprężone powietrze miało wypełnić torbę, aby chronić kierowcę przed obrażeniami – wspomina salon seat.

Patenty były rozpatrywane przez GM i Forda, ale wkrótce okazało się, że istnieje wiele problemów technicznych w tworzeniu skutecznego systemu – czas na wypełnienie poduszki sprężonym powietrzem był zbyt długi, system wykrywania kolizji był niedoskonały, a materiał, z którego wykonano poduszkę, mógłby spowodować dodatkowe szkody zdrowotne. Dopiero w latach sześćdziesiątych Allen Breed udoskonalił system, czyniąc go elektromechanicznym. Rasa dodaje do systemu skuteczny czujnik zderzenia, wypełniacz pirotechniczny, wykorzystuje cieńszy worek poduszek z zaworami, które zmniejszają ciśnienie po wybuchu generatora gazu. Pierwszym samochodem sprzedawanym seryjnie z tym systemem był Oldsmobile Tornado z 1973 roku. Pierwszym samochodem, który oferował opcję zespołu bezpieczeństwa – pasy i poduszka powietrzna, był Mercedes W126 z 1980 roku. Z czasem poduszki powietrzne stały się popularne. Producenci zaczęli ich używać na dużą skalę. Sam Mercedes zainstalował około miliona poduszek powietrznych do 1992 roku – dodaje salon seat.

Jak wspomniałam w części historycznej, system składa się z trzech elementów: systemu aktywacji (czujnik zderzenia, przyspieszenia i cyfrowego systemu mikroprocesorowego), generatora gazu (zawiera zapalnik i paliwo stałe) i elastycznego pojemnika (odpowiednia poduszka wykonana jest z impregnowanego nylonu – tkanina bawełniana lub poliamidowa) guma neoprenowa). Około 10 milisekund od zdarzenia drogowego układ aktywujący mikroprocesor wysyła sygnał do generatora gazu, który zaczyna wypełniać poduszkę. Po 40 milisekundach od incydentu poduszka jest już pełna i gotowa na złapanie przyspieszonego ciała kierowcy – kontynuuje salon seata. Biorąc pod uwagę zaawansowany wiek wielu samochodów wyposażonych w ten system, warto zastanowić się, czy którykolwiek ze składników może odmówić posłuszeństwa. Czy worek poduszki nie spada z czasem, czy system aktywacji psuje się jak każda inna elektroniczna część samochodu, czy może generator gazu ma pewną wytrzymałość? Warto zatem zdecydować się na takie modele przedstawiane przez seat salon.

Zobacz również:

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *